اشک و لبخند

خرید بک لینک
۱- این اصطلاح را به کسی می گویند که حقی بر گردن ما داشته باشد و ما مدیون او باشیم. عوام معمولا می گویند نان و نمک فلانی را خورده ایم پس باید حرمت او را حفظ کنیم.۲- وقتی کسی میخواهد از زحمات شخص بزرگتر از خودش تشکر کند، زحماتی که او در حقش کشیده را یادآوری می کند و می گوید: ما نمک پرورده شماییم.۳- یعنی پرورش یافتن در نزد کسی. حال این پرورش یافتن ممکن است از لحاظ جسمانی باشد یعنی از غذای اهل خانه ای بخورد یا اینکه از لحاظ یادگرفتن درس های زندگی یا آموختن علم و دانش نزد کسی باشد.۴- غالبا در جایی به کار می برند که کسی زیر نظر کسی بزرگ شده و در خانه او رشد کرده باشد هرچند از خانواده خود او نباشد. مثلا شخصی قسمت زیادی از دوران کودکی اش را در منزل مادربزرگ و پدربزرگ یا منزل یکی از اقوامشان گذرانده باشد، بازهم این ضرب المثل را استفاده می کنند.۵- به طور کلی یعنی مدیون کسی بودن.۶- حالا اگر کسی که نمک پرورده دیگری باشد ولی به او خیانت کند یا بی معرفتی کند می گویند: جایی که نمک خوردی، نمک دان نشکن!+ نوشته شده در  یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ساعت ۴:۳۸ ب.ظ&nbsp توسط مجید شایسته  |  اشک و لبخند ...ادامه مطلب

ما را در سایت اشک و لبخند دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 23 تاريخ: پنجشنبه 17 خرداد 1403 ساعت: 15:48

دلار چگونه پایه گذاری شد ؟کنگره آمریکا (که در آن زمان تنها یک مجلس بود) ششم ژوئیه سال 1785 به اتفاق آراء “دلار – Dollar” را (که نام سکه نقره ای اسپانیایی بود که در مکزیک رایج بود و آمریکایی ها در آن زمان با آن داد و ستد میکردند) واحد پول آن کشور قرار داد. در سال 1914، فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا اولین دلار را (به همین شکلی که امروز میشناسیم) چاپ کرد. کمتر از شش دهه بعد، دلار بطور رسمی به یکی از مهم ترین ذخایر ارزی جهان تبدیل شد. اما دلار چگونه به ارز رایج جهانی که امروز میشناسیم تبدیل شد ؟پیش از انقلاب استقلال ایالات متحده، مستعمرات سیزده گانه بریتانیا در آمریکا از پول رایج انگلستان در آن زمان یعنی “لیره” استفاده میکردند. سکه دلار نقره ای به نام “Thaller” که از قرن چهاردهم به مدت بیش از سه قرن در اروپا رایج بود و اسپانیایی ها آن را حفظ و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل کردند.چه کشور هایی از دلار به عنوان پول ملی استفاده میکنند ؟نام پول ملی چند کشور دیگر از جمله کانادا، استرالیا و هنگ کنگ نیز “دلار” است که ارزش برابری متفاوتی نسبت به دلار آمریکا دارند. چند کشور دیگر از جمله اکوادور، السالوادور و پاناما همان دلار آمریکا را به جای پول ملی خود به کار میبرند.بیایید با تاریخچه دلار بیشتر آشنا شویم…در دوران جنگ داخلی آمریکا و با تصمیمگیری کنگره قارهای در سال ۱۷۷۵، اولین پول رایج قاره آمریکا بیرون آمد. عدم هماهنگی دولت ها و کنگره و همچنین هزینه های جنگ و اقدامات انگلیس موجب شد تا ارزش این پول به شکل قابل توجهی ضعیف باقی بماند. ضرابخانه آمریکا در سال ۱۷۹۲ تاسیس و اولین سکه دلار ضرب شد. با این حال، تا پیش از سال ۱۸۶۳ و تاسیس بانکهای ملی، این سکه تنها ارز کشور آمریکا نبود اشک و لبخند ...ادامه مطلب

ما را در سایت اشک و لبخند دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 54 تاريخ: يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 ساعت: 22:38

یکی از قدیمی ترین استخرهای تاریخ در شهر موهنجو دارو Mohenjo-daro در پاکستان قرار گرفته که به آن شهر مردگان نیز گفته میشود.بعضی از باستانشناسانی که بر روی پیشینهی قدیمیترین استخر دنیا کار کردند بر این عقیده هستند که ممکن است این سازه برای نوعی مراسم مذهبی خاص ساخته شده باشد یا حتی شاید تصور میشده که این استخر برخی از بیماریها را شفا میدهد.در این شهر باستانی بقایای سازهی کهنی وجود دارد که نشان میدهد قدیمی ترین استخر دنیا برای اولین بار در این شهر ساخته شده است.پژوهشهای باستانشناسی نشان دادهاند که قدمت استخری که در موهنجو دارو وجود دارد به 5000 سال میرسد، بنابراین این سازه، قدیمیترین استخر دنیا محسوب میشود. در حال حاضر اعتقاد بر این است که این استخر، بزرگترین استخر و در عین حال قدیمیترین استخر دنیا میباشد.امروزه شهر موهنجو دارو در ایالت سند که در پاکستان واقع شده است، قرار دارد.نکتهی جالبی که دربارهی استخر مذکور وجود دارد این است که این استخر، عمومی بوده است و بخشی از یک مجتمع بزرگتر به شمار میرفته که در مراحل بعد در حفاریهای بعدی کشف شدند.سایر بناهای اطراف استخر در سال 1920 میلادی کشف شدند و پیش از آن کسی از وجود آنها در زیر خاک خبر نداشت. شاید بتوان گفت که استخر موجود در موهنجو دارو بزرگترین حمام عمومی دنیا نیز هست. این استخر را از جنس آجر ساختهاند و چند راه برای دسترسی به آن در نظر گرفتهاند تا ارابهها بتوانند به راحتی به آن برسند. همچنین در اطراف استخر پلههایی وجود دارد که در گذشته برای دسترسی مردم به آب و شنا در آن در نظر گرفته شده بودند. باستانشناسان معتقد هستند که قبلا تمامی پلهها دارای نردههایی از جنس چوب بودهاند که به مرور زمان از بین رف اشک و لبخند ...ادامه مطلب

ما را در سایت اشک و لبخند دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 35 تاريخ: سه شنبه 15 اسفند 1402 ساعت: 15:07

طوفان بزرگ افسانهای در ادیان ابراهیمی است. در کتابهای مقدس این ادیان گفته میشود که این طوفانی از سوی خداوند برای نابودی تمدن فرستاده شد. داستان طوفان، در تورات و قرآن به نوح نسبت داده شده است؛ به همین دلیل یهودیان، مسیحیان و مسلمانان از آن با نام طوفان نوح یاد میکنند. این داستان، یک داستان رایج در بین ملتهای گوناگون است (عربها، عبریها، آشوریان و ... ). نظیر این داستان در اوستا، کتابهای هندو، متون قدیم یونانی، و حماسه گیلگمش آمده است. «قهرمان فرهنگی» در بیشتر اسطورههای طوفان وجود دارد که «نشان دهنده اشتیاق انسان به زندگی» هستند.قدیمی ترین نوشتهای که تاکنون دربارهٔ داستان طوفان به دست آمده، سنگ نوشتههایی است که از سومریان و بابلیان باستان یافت شده است. این سنگ نوشتهها در سه هزار سال پیش از میلاد مسیح نوشته شدهاند، به همین دلیل سومریان و بابلیان پیشتر از دیگر ملتها، داستان طوفان را نگاشتهاند. قهرمان طوفان در سنگ نبشتههای سومری، به نام زیوسودرا است.رویدادهای داستان طوفان سومری و بابلی با رویدادهای داستان طوفان نوشته شده در تورات، تا حدودی هماهنگ است؛ زیرا در داستان سومری و بابلی، آمده است که کشتی طوفان با قیر اندود شد و سازنده کشتی، خود قهرمان طوفان است. این توصیف در سفر پیدایش در تورات نیز آمده است. در هر دو سند آمده است که خدایان، شخصی را از روی دادن طوفان آگاه کردند و او با افراد خانوادهاش در یک کشتی نشسته و از جانوران، از هر کدام جفتی در آن نهاده و از طوفان رهایی یافتند. همچنین در هر دو روایت، مدت طوفان هفت روز دانسته شده است. در دوره طوفان، زیوسودرا به پیشگاه آن خدای آسمان و انلیل رئیس خدایان، قربانی کرده و آنها را پرستش میکند. در دیلمون، آن و اشک و لبخند ...ادامه مطلب

ما را در سایت اشک و لبخند دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 72 تاريخ: شنبه 20 آبان 1402 ساعت: 0:51

در دین مبین اسلام، خداوند حکیم، پس از آفرینش آسمانها و زمین و خشکیها و دریاها، بر آن شد تا اشرف مخلوقات و نمونه فوقالعاده آفرینش خویش را خلق کند. از این روی، نخست “آدم” را آفرید و سپس “حوا” را از دندههای سمت چپ پیکر او خلق کرد. این روایت در قرآن مجید و همچنین در احادیث و روایات اسلامی به صورت کامل توضیح داده شده است. (برای نمونه به کتاب قصص الانبیا مراجعه کنید.)اما این روایت تنها در اسلام نیامده. بلکه هزاران سال پیش از نزول قرآن و بعثت حضرت رسول اکرم (ص) نیز این داستان در تورات و بعدها در انجیل نیز تشریح گردیده بود. به خصوص روایت تورات به تفصیل و با بیان جزئیات دقیق بیان شده بود. به نوعی که میتوان آن را مرجع تمام داستانهای آفرینش در ادیان ابراهیمی قلمداد کرد.اما ماجرای لیلیث که یک موضوع مجزا و متفاوت با سه کتاب مقدس ادیان ابراهیمی است، یک روایت فرعی از ماجرای آفرینش است که در ادامه به کم و کیف آن خواهیم پرداخت.در کتاب تلمود که در میان برخی از فِرَق یهودی (که اکثرا نیز فرقههایی تحریف شده هستند) به عنوان کتاب مقدس یاد میشود و به مطالب آن متعصبانه باور دارند، داستان آدم و حوا به گونه دیگری آمده.تلمود کتابی است که مورد قبول برخی از فرقههای یهودی است. البته پیروان اصیل دین موسی (ع) که به کلیمیان مشهور هستند، این کتاب چندان ارج و قربی ندارد و آنها به تورات به عنوان تنها کتاب اصیل خویش اقتدا میکنند. باری در میان برخی از فرقههای یهود میتوان اثراتی از باور به تلمود را مشاهده کرد..تلمود چنین میگوید که همسر نخست حضرت آدم، زنی بود به نام “لیلیث” (Lilith). یَهُوه (نام خداوند در زبان یهودیان) پس از خلق آدم، یک انسان مونث به نام لیلیث را آفرید. لیلیث همچون آدم از خاک خلق شده اشک و لبخند ...ادامه مطلب

ما را در سایت اشک و لبخند دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 113 تاريخ: شنبه 20 آبان 1402 ساعت: 0:51

صفحه بندی